ترشحات پشت حلق 

ترشحاتی که از بینی و گلو احساس می شوند در حقیقت مخاط اضافی است که توسط غدد بینی و گلو ترشح می شوند. در اغلب موارد فرد احساس می کند که این مخاط از گلو می آیند و باید گلو خود را صاف کند. 
بینی، گلو و سینوس ها به طور مداوم مخاط تولید می کنند، ماده ای غلیظ و لغزنده که به جلوگیری از خشک شدن مجاری تنفسی کمک می کند. مخاط از بدن در برابر میکروب ها، گرده ها و سایر آلاینده های محیطی موجود در هوا محافظت می کند. این ذرات اگر در هنگام تنفس فرد فیلتر نشوند، می توانند مشکلاتی در بدن ایجاد کنند. مخاط این اجسام خارجی را به دام می اندازد و به از بین بردن آنها کمک می کند.
مخاط مجاری تنفسی معمولاً کار خود را بدون توجه به محیط پیرامون انجام می دهند. این مخاط در طول روز با بزاق مخلوط می شوند و فرد یا آن را می بلعد یا از بینی خارج می کند. با این حال، اگر بدن فرد بیش از حد مخاط تولید کند یا این مخاط بیش از حد غلیظ باشند برای او بسیار مشخص تر خواهد بود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است فرد احساس کند که این ماده از پشت گلوی او ترشح می شود. 
این مخاط اضافی پشت حلق همچنین می تواند علائم دیگری مانند سرفه، حالت تهوع و بوی بد دهان را نیز ایجاد کند. افراد همچنین ممکن است گلودرد، گرفتگی صدا و سرفه را نیز تجربه کنند. 

علائم خلط پشت گلو و حلق

افراد مبتلا ترشح مخاط پشت حلق ممکن است احساس کنند که نیاز به پاکسازی مکرر گلوی خود دارند. همچنین، این مخاط حاوی مولکول‌های سیستم ایمنی هستند که می‌تواند بافت‌ گلو را تحریک کرده و باعث گلودرد، سرفه و گرفتگی صدا شود. 

سایر علائم ترشح خلط پشت حلق

گلو درد یا احساس خراشیدگی در گلو
احساس تهوع به دلیل ورود مخاط اضافی به معده
پاکسازی مکرر گلو
تف کردن زیاد یا بلعیدن مخاط
بوی بد دهان
سرفه ای که در شب تشدید می شود

علاوه بر این، این مخاط اضافی می تواند موجب گرفتگی مجاری تنفسی، کانال های متصل کننده گلو به گوش میانی و همچنین مجرای سینوسی شود و در نهایت عفونت های دردناکی را ایجاد کند.

علت خلط و ترشحات پشت حلق 

ترشحات پشت حلق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله: 

آلرژی، عفونت های ویروسی (از جمله سرماخوردگی)، عفونت های سینوسی، محرک های موجود در هوا (مانند بخار یا گرد و غبار). 
علل کمتر شایع عبارتند از گیر کردن چیزی در داخل بینی (شایع در کودکان)، بارداری و برخی داروها. 
علل موقتی و طبیعی شامل شرایط آب و هوایی خاص (به ویژه هوای سرد و خشک) و غذاهای تند است.
علت هرچه که باشد، مشکل ترشح مداوم مخاط از پشت سینوس‌ها است که گلو را تحریک کرده و سرفه‌های آزاردهنده یا علائم دیگر را تحریک می‌کند. 

درمان گیاهی خلط پشت حلق در طب سنتی 

پزشکان طب سنتی علت خلط پشت حلق یا نزله های پشت حلق را غلبه خلط بلغم و سودا در مغز و بدن می دانند و بر این باورند که رطوبت اضافه عامل اصلی ترشحات پشت حلق است و از مغز به پشت حلق و بینی می ریزد. 
بطور کلی قرار گرفتن در معرض باد کولر و هوای سرد، سرمای زمستان و استفاده نکردن از کلاه، هدبند و شال، افزایش رطوبت در بلغمی ها، ضعف سیستم ایمنی، قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد و گرما زدگی، افزایش سن، غلظت خون، تغذیه نادرست و خوردن غذا های بلغمی بدون مصلح از عوامل اصلی ایجاد خلط پشت حلق در طب سنتی هستند.  

درمان ترشحات پشت حلق صبحگاهی 

علت ازدیاد ترشحات پشت حلق صبحگاهی به دلیل تجمع مخاط مجرای تنفسی در طی شبانه روز است و صبح ها پشت حلق جمع می شود. 
اغلب ترشحات پشت حلق به روش ها سنتی و خانگی قابل درمان هستند و می توان تا حد زیادی این نوع ترشحات را کاهش داد. 

حتما بخوانید: بیماری های تنفسی کودکان از دیدگاه طب سنتی

درمان خلط پشت حلق از نظر طب سنتی 

 

  • قطره نازیل برای درمان خلط پشت حلق

قطره نازیل فرآورده ای کاملا گیاهی برای بهبود انواع مشکلات و عفونت های مربوط به مجاری تنفسی به بیماران توصیه می شود. 
قطره نازیل رسوبات و نزله های مرطوب و بلغمی را از مغز و مجاری تنفسی دفع می کند، در نتیجه به کاهش و درمان اخلاط پشت حلق کمک کرده و از بروز عفونت های دستگاه تنفسی مانند سینوزیت جلوگیری می کند. 
قطره نازیل در حال حاضر یکی از موثرترین دارو های گیاهی برای درمان سینوزیت، ترشحات پشت حلق، گرفتگی مجاری تنفسی، گرفتگی و پولیپ بینی و عوارض ناشی از سرماخوردگی است و توسط پزشکان طب سنتی به بیماران تجویز می شود.
همچنین می توانید قطره نازیل را از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کرده و در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. 

شربت گیاهی برای خلط پشت حلق

  • درمان گیاهی خلط پشت حلق با شربت اخلاط ثلاثه 

شربت اخلاط ثلاثه یکی دیگر از فرآورده های گیاهی طب سنتی است که برای بهبود طیف وسیعی از بیماری های به بیماران توصیه می شود. این شربت حاوی ترکیبات گیاهی موثری است که در کنار هم به تعادل اخلاط بدن کمک می کنند. اما چگونه می تواند برای درمان ترشحات پشت حلق موثر باشد؟ 
از آنجا که ترشحات پشت حلق ناشی از غلبه خلط سودا و بلغم بر مغز و بدن است، شربت اخلاط ثلاثه با پاکسازی این اخلاط از بدن می تواند به درمان ترشحات پشت حلق کمک کند. 
از خواص دیگر شربت اخلاط ثلاثه می توان به درمان مشکلات کبدی، مشکلات گوارشی، رفع ریزش مو، کاهش غلظت خون، درمان لکه های پوستی و اگزما و همچنین تعادل اخلاط سه گانه اشاره کرد. 
همچنین می توانید شربت اخلاط ثلاثه را از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کرده و در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. 

  • درمان خلط پشت حلق بلغمی با شربت آنتی بلغم  

ترشحات پشت حلق بلغمی همانطور که از نامش مشخص است ناشی از غلبه سردی و رطوبت در مغز است و برای درمان بایستی از یک دارو منضج بلغم کمک گرفت. شربت آنتی بلغم یکی از موثر ترین محصولات گیاهی برای درمان بلغم اضافه و بیماری های ناشی از آن است و می تواند با کمک به پخته شدن خلط بلغم از رسوب آن در بدن جلوگیری کند. 
شربت آنتی بلغم همچنین برای بهبود افسردگی، استرس و اضطراب، تسکین مشکلات گوارشی مانند نفخ و سوء هاضمه، ورم مفاصل، لاغری و کاهش وزن بویژه در ناحیه شکم و پهلو، رفع کرختی، بی حالی و پرخوابی و همچنین افزایش قوای جسمانی توسط پزشکان طب سنتی به بیماران تجویز می شود.
در صورتی که پزشک طب سنتی، غلبه بلغم را در شما تشخیص داده باشد می توانید از شربت آنتی بلغم برای رفع و پاکسازی آن از بدن استفاده کنید. این شربت را می توانید از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کرده و در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. 

راهکار های خانگی برای دفع ترشحات پشت حلق 

  • نوشیدن دمنوش آویشن به همراه کمی پودر ریشه شیرین بیان به دلیل داشتن طبع گرم و خشک برای کاهش رطوبت و نزله های پشت حلق مفید است. 

  • نوشیدن ترکیبی از عرقیاتی چون بابونه، پونه، یونجه، آویشن، زنیان، شیرین بیان و اسطوخودوس (از هر کدام یک قاشق غذاخوری) بطور روزانه تا زمان دفع ترشحات از بدن. 

  • نوشیدن دم کرده شامل شکرتیغال، سپستان، زوفا، عناب، پونه کوهی و شکر سرخ (برای هر نفر جمع این گیاهان دارویی یک قاشق غذاخوری به همراه یک لیوان آب جوشیده 80 درجه سانتی گراد باشد) 

  • پرهیز از مصرف خوراکی های با طبع سرد

  • غرغره ترکیبی از آب نمک دریا و دم کرده آویشن 3 تا 4 بار در روز

  • نوشیدن دم کرده اسطوخودوس نیم ساعت قبل از خواب 

  • جایگزین کردن روغن های نباتی و صنعتی با روغن زیتون و روغن ارده کنجد

  • پیاده روی ترجیحا سریع هرروز، روزی 1 ساعت

  • خوردن کندر روزانه به اندازه یک عدس 

رعایت موارد گفته شده می تواند به درمان سریع تر ترشحات پشت حلق کمک کرده و به درمان سایر بیماری های ناشی از بلغم نیز به فرد کمک کند.