هوای پاک خانه با گیاهان تصفیه کننده 

 

یکی از وظایف تنفس، پاک‌ سازی بدن است. در نتیجه هوای خوب و پاکیزه می‌تواند ضامن سلامتی همه‌ی ما باشد. از آثار مثبت تنفس در هوای پاک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقابله با پیری

تنفس صحیح در هوای پاک، می‌تواند بروز علائم زودرس پیری را به تاخیر بیندازد. هرگاه احساس کردید استرس خیلی آزارتان می‌دهد، یک نفس عمیق بکشید و چشمان‌تان را ببندید. آنقدر نفس‌های‌تان را بشمارید تا احساس کنید آرام شده‌اید. هر وقت در خانه یا در محل کارتان، دچار خستگی و سردرگمی شدید، این تمرین را انجام دهید. تمرین‌های تنفسی می‌توانند استرس را کاهش داده و سلول‌های سالم را حفظ کنند.

افزایش فعالیت مغز

تنفس هوای تازه برای سلامت مغز هم خوب است. هوای تازه به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند و بدن را از سمومی که برای سلامتی مضر هستند، پاک کرده و این کار را با اکسیژن‌رسانی به خون انجام می‌دهد. کسانی که اکسیژن خالص تنفس می‌کنند، نسبت به دیگران تمرکز و حافظه‌ی قوی‌تری دارند.

افزایش انرژی

وقتی احساس خستگی می‌کنید، یعنی بدن اکسیژن کافی در جریان خونش ندارد. تنفس درست و عمیق راهی است برای رساندن فوری انرژی به بدن و سرزنده کردن ذهن. البته هیچ چیزی جای یک خواب درست و حسابی را نمی‌گیرد.

تسریع ترمیم آسیب‌ها

تنفس اکسیژن، روشی موثر برای التیام بهتر و سریع‌تر آسیب‌هاست. برای کمک به تسریع زمان بهبودی و ترمیم آسیب ورزشی، از اکسیژن درمانی استفاده می‌شود. بیمارانی که می‌خواهند بعد از عمل جراحی یا آسیب، زودتر درمان شوند، باید اکسیژن درمانی کنند. تنفس اکسیژن خالص فقط برای ورزشکاران حرفه‌ای و بیماران نیست، شما هم می‌توانید برای بهبود سلامتی‌تان از اکسیژن درمانی بهره ببرید.

سم‌زدایی از سیستم بدن

اکسیژن خالص به سم زدایی از بدن کمک می‌کند و بدن را از سمومی که برای سلامتی مضر هستند، پاک می‌کند و این کار را با اکسیژن‌رسانی به خون انجام می‌دهد. وقتی خون به خوبی اکسیژن‌دار شود، برای دفع سموم از سیستم بدن به خوبی کار می‌کند. این سموم بدون این که آسیبی به بدن برسانند، دفع می‌شوند.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی قوی، بدن را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و سرفه مقاوم می‌کند. هر چند راه‌های متفاوتی برای حفظ سلامت سیستم ایمنی وجود دارد، اما تنفس هوای تمیز عاملی است که سیستم ایمنی را در بهترین حالت نگه می‌دارد. تنفس هوای تمیز، همراه با تغذیه‌ی مناسب و ورزش، سلامت سیستم ایمنی را ارتقا می‌دهد.

آلوده کننده‌های خانگی

پارچه‌ها :

 استفاده از برخی مواد شیمیایی سمی در ساخت مبلمان تاثیر منفی بر سلامت، سیستم دفاعی و هورمونی بدن دارد. دی فنیل اترهای پلی بروماید (PBDEs) یکی از این مواد است که به آرامی در هوا نشت کرده و به اطراف پراکنده می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی در طول زمان در بدن جمع شده و با مختل کردن عملکرد هورمون‌ها به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند.

رنگ‌ها :  

برای رنگ کردن دیوارها از رنگ لاتکس سنتی شامل مواد شیمیایی اتیلن گلیکول و بوتاکس اتانول استفاده می‌شود که به زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارد و برای ریه‌ها مضر است.

چوب : 

درزگیری، رنگ کردن و چسب زدن کفپوش‌ها، مبلمان‌ و انواع مصنوعات چوبی حاوی مواد آلی فرار و مواد شیمیایی است که در دمای اتاق تبخیر می‌شود. مولکول‌های سمی در هوا پراکنده و به راحتی استنشاق می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات فشرده‌ی چوبی به شکل مضاعف خطرناک است، زیرا فرمالدئید دارد که در گروه مواد سرطان‌زا قرار گرفته است. قرار گرفتن در معرض فرمالدئید می‌تواند به سرطان خون منجر شود.

فرش: 

 موکت‌‌ها ترکیبی از مواد آلی فرار شامل استایرن، فرمالدئید، وینیل استات و پروپان را در فضا منتشر می‌کند که همه‌ی آن‌ها با خطرات بهداشتی کوچک و بزرگ فراوانی روبه‌روست. به عنوان مثال استایرن می‌تواند عامل ایجاد سوزش چشم، پوست یا علائم افسردگی یا ناراحتی‌های کلیه‌ شود.

حال این سوال مطرح میشود که کدام گیاه اکسیژن بیشتری تولید میکند ؟

گیاهان آپارتمانی اکسیژن‌ زا :

گیاهان خانگی نه تنها دی اکسید کربن فضای بسته‌ی خانه را به اکسیژن تبدیل می‌کنند، بلکه بسیاری از آلاینده‌ها را نیز جذب می‌کنند. بسیاری از این آلاینده‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که از طریق فرآیندی به نام«off gassing» (آزاد شدن گاز در هوا) وارد اتمسفر می‌شوند. محققان برای غلبه بر این گاز‌ها که از فضا وارد جو زمین می‌شوند، گیاهان رایج خانگی را از نظر میزان توانایی تصفیه کردن هوای مکان‌های داخلی مورد آزمایش قرار دادند و خوشبختانه دریافتند گیاهان خانگی که به بهترین نحو هوا را پالایش می‌کنند، کشت بسیار آسانی دارند. نفس کشیدن این گیاهان باعث تمیز شدن هوای خانه می‌شود و به این ترتیب هوایی که تنفس می‌کنید، سرشار از سلامتی است.

1-  آلوئه ‌ورا

آلوئه ‌ورا یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه‌ی هوای خانه است. این گیاه به طرز معجزه‌آسایی آلودگی هوا به خصوص سمومی که در مواد شوینده وجود دارد را با برگ‌های گوشتی خود جذب می‌کند. هر چه برگ‌های این گیاه گوشتی و پرآب‌تر باشد، تاثیرش در تصفیه‌ی هوای خانه بیشتر است، بنابراین بهتر است از انواع بزرگ و پربرگ این گیاه استفاده کنید. آلوئه ‌ورا با یک سیستم ساده به شما نشان می‌دهد چقدر مواد شیمیایی مضر در هوای خانه‌تان وجود دارد؛ با لکه‌های قهوه‌ای که روی برگ‌های آن ظاهر می‌شود.

2- زنبق

زنبق از گل‌های ویژه‌ی فصل بهار است که می‌توان آن را در گلدان کاشت و در خانه نگهداری کرد. به این گیاه «جاروبرقی» هوا می‌گویند زیرا مثل یک جاروبرقی قوی مواد شیمیایی مضر و خطرناکی چون فرمالدئید، بنزن، تری‌کلرواتیلن و برخی مواد دیگر را از هوا پاک کند. این گیاه به نور زیادی نیاز ندارد، اما باید همیشه رطوبت آن تامین باشد تا مواد شیمیایی موجود در هوا را ببلعد. پیشنهاد می‌کنیم یک گلدان زنبق بخرید و آن را در محلی بگذارید که هم از تماشای آن لذت ببرید و هم هوای پاکیزه‌تری را استشمام کنید.

3- بامبو

بامبو بومی کشور چین است و غیر از جنبه‌ی تزئینی، خواص درمانی هم دارد. این گیاه دوست‌داشتنی نقش تصفیه کننده‌ی هوا را هم دارد. ساقه‌ی آن می‌تواند بنزن، مونواکسیدکربن و کلروفرم را از هوای اطراف دریافت کرده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند. بامبو در فضای آپارتمان تا یک و نیم متر هم قد می‌کشد. به خاک نیاز ندارد و در فضای خانه ایجاد رطوبت می‌کند. بامبو جدا از کمک کردن به تصفیه‌ی هوا، ذرات معلق عنکبوت‌های خانگی را می‌گیرد و نابود می‌کند. این تخم‌ها در افرادی که آلرژی دارند باعث بدتر شدن وضعیت تنفس‌شان می‌شود. همچنین در طی ماه‌های سرد سال که هوای داخل آپارتمان گرم و خشک است، هوای داخلی را تا حد زیادی مرطوب‌ و مناسب می‌کند. برای نگهداری بامبو بهتر است که آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در تمام دوران رشد در محیطی مرطوب قرار دهید.

4- گل آفتابگردان

گل آفتابگردان همان طور که از اسمش پیداست، باید در معرض نور آفتاب رشد کند، اما این گیاه را به عنوان گلدان ویژه‌ی اتاق خواب معرفی می‌کنند. این گیاه در جلوگیری از آسیب نامناسب گرد و غبار در اتاق خواب تاثیر بالایی دارد. متخصصان توصیه می‌کنند از گذاشتن تعداد زیادی گل یا گلدان در اتاق خواب خودداری شود تا گرد و خاک در آن ایجاد نشود، اما قرار دادن چند گلدان آفتابگردان، ضمن زیبایی فضای اتاق باعث تولید اکسیژن بیشتر در فضای خانه می‌شود.

5- بگونیا

بگونیا گیاه فصل تابستان است، اما در فصل بهار هم وجود دارد و می‌توان از آن برای تصفیه‌ی هوای خانه کمک گرفت. این گیاه گل‌های خوشه‌ای بسیار زیبا به رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز می‌دهد. بگونیا نیاز به نور زیاد دارد و بهترین مکان برای نگهداری آن پشت پنجره‌ی نورگیر خانه است. بگونیا برای فیلتر کردن بنزن و گازهای شیمیایی که متصاعد می‌شود بسیار موثر است. این ترکیب سمی علاوه بر هوا، در چسب‌های مایع و واکس‌ها هم وجود دارد. این گیاه را باید هر روز آب بدهید و در معرض نور مستقیم خورشید که از پنجره به داخل می‌تابد، قرار دهید.

6- آگلونما

این گیاه که رنگ‌های مختلفی  مانند قرمز و طلایی دارد، یکی از بهترین گل‌ها برای تصفیه‌ی هواست. به دلیل تاثیر بسیار مثبت آگلونما در تصفیه‌ی هوای خانه، به آن «فیلتر هوا» می‌گویند. این گیاه باید در نور کم، رطوبت معمولی خانه و دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری شود، بنابراین آگلونما را می‌توانید در همه جای خانه به ویژه نقاط کم نور و سرد اتاق نگهداری کنید. این گیاه با تقسیم ریشه در بهار قابل تکثیر است.

7- گل عنکبوتی

گل عنکبوتی یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است و یکی از بهترین تصفیه کننده‌های هوا نیز به ‌شمار می‌رود. گل عنکبوتی مدام با آلودگی‌های موجود در هوا مانند بنزن، مونوکسید کربن و زایلین (که در چرم، مواد لاستیکی و چاپی وجود دارد) مبارزه می‌کند. برای آن دسته افرادی که تازه کار هستند و تا به حال گیاهی را پرورش نداده‌اند یک گزینه‌ی بی‌نظیر است. این گیاه خیلی زود پا می‌گیرد، خیلی سریع برگ تازه و حتی گل می‌دهد.

8- عشقه

این گیاه به عنوان بهترین گیاه برای تصفیه‌ی هوای خانه معرفی شده است. عشقه گیاهی است که سموم هوا را جذب خود کرده، ضمن اینکه پرورش آن نیز بسیار ساده است. عشقه ابلق را می‌توان هم به صورت گلدانی پرورش داد و هم آن را آویز کرد.