در این مطلب به سوالات زیر پاسخ داده می شود: 

  • بابونه چیست؟ 

  • خواص چای بابونه چیست؟ 

  • طبع دمنوش بابونه چیست؟ 

  • چه مقدار بابونه مصرف کنید؟ 

  • عوارض مصرف دمنوش بابونه چیست؟ 

گل بابونه هزاران سال است که به عنوان یک داروی سنتی برای از بین بردن استرس و اضطراب و برطرف کردن مشکلات معده و دستگاه گوارش استفاده می شود. همچنین به دلیل خواص و عطر و طعم منحصر به فردی که دارد در انواع دمنوش های ترکیبی نیز از آن استفاده می شود. 

چرا دمنوش بابونه پرطرفدار است؟ 

بابونه یک گیاه دارویی بی خطر است و در بسیاری از فرهنگ ها برای بهبود بیماری های معده و همچنین افزایش آرامش و جلوگیری از استرس و اضطراب استفاده می شود. 
مطالعات انجام شده در رابطه با گیاه بابونه نشان می دهد که نوشیدن دم کرده آن می تواند به بهبود تاراحتی های مربوط به معده و گوارش، سوزش سر دل، سوء هاضمه، نفخ و اسپاسم، حالت تهوع و .. کمک کند. به همین دلیل در ترکیبات بسیاری از دارو های معده نیز از عصاره بابونه استفاده می شود.
بابونه همچنین از اسهال در کودکان، هموروئید، بی خوابی و همچنین تحریکات و زخم های پوستی نیز جلوگیری خواهد کرد.
برای مثال هنگامی که از عصاره بابونه برروی پوست استفاده می شود، می تواند التهابات پوستی را تسکین دهد و برای از بین بردن قرمزی، خارش پوست و حتی جوش و آکنه نیز مفید باشد. برخی تحقیقات نیز در این باره نشان داده اند که عصاره بابونه می تواند به اندازه کرم هیدروکورتیزون برای اگزما موثر باشد. 

طبع دمنوش بابونه چیست؟ 

بابونه دارای طبیعت گرم و خشک است و مصرف دمنوش و یا عرق بابونه در فصول سرد سال بسیار توصیه می شود. 

حتما بخوانید: چای و دمنوش های گیاهی موثر در لاغری و افزایش متابولیسم

خواص دمنوش بابونه چیست؟

  • خواب را بهبود می بخشد

چای بابونه اغلب برای درمان بی خوابی استفاده می شود و اعتقاد بر این است که به بهبود عملکرد خواب کمک می کند. 

  • مشکلات معده و گوارش را برطرف می کند

در چند مطالعه در رابطه با دمنوش بابونه نشان داده شده است که می تواند هلیکوباکتر پیلوری را مهار کند، باکتری که می تواند باعث زخم معده شود. بابونه همچنین از نفخ و اسپاسم، سوء هضمه و التهابات دستگاه گوارش نیز پیشگیری خواهد کرد.

  • برای دیابتی ها مفید است

چای بابونه به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند تا سطح قند خون خود را کاهش دهند. البته باید توجه داشته باشید که دمنوش بابونه به عنوان مکمل استفاده می شود و نمی توان آن را جایگزین دارو کرد.

  • بهداشت دهان و دندان را ارتقاء می دهد

به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، دهانشویه بابونه به طور قابل توجهی التهاب لثه و پلاک را کاهش می دهد. کافی است دوبار در روز در وعده صبح و شب قبل از خواب از دهانشویه حاوی عصاره بابونه برای شست و شو دهان بعد از مسواک زدن استفاده کنید. این کار به کاهش التهابات لثه، عفونت های باکتریایی، پوسیدگی دندانی و آفت دهان کمک خواهد کرد. 

  • یک ضد التهاب قوی است 

التهاب در حقیقت واکنش سیستم ایمنی در برابر عفونت است. التهاب مزمن می تواند به سلول های سالم بدن آسیب برساند و باعث بیماری های خود ایمنی و دژنراتیو شود. چای بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند. در نتیجه مصرف بابونه می تواند به مهار هموروئید، درد معده و دستگاه گوارش، آرتریت، بیماری های خودایمنی و حتی افسردگی کمک کند.

  • استرس و اضطراب را کنترل می کند 

اعتقاد بر این است که چای بابونه به تسکین استرس و اضطراب کمک می کند. در حقیقت چای بابونه اثراتی شبیه به بنزودیازپین دارد، همان ترکیباتی که در داروهای ضد اضطراب و خواب آور هستند. به همین دلیل درصورتی که به استرس و اضطراب دچار هستید، می توانید از خواص دمنوش بابونه برای تسکین و کاهش آن بهرمند شوید. 

حتما بخوانید: درمان سریع سرفه با دمنوش های گیاهی

  • به رفع احتقان بینی کمک می کند

بر اساس برخی تحقیقات، استنشاق بخار دم کرده بابونه، عصاره بابونه یا نوشیدن دمنوش بابونه بصورت گرم می تواند به کاهش برخی علائم سرماخوردگی مانند سردرد و احتقان بینی کمک کند. به همین دلیل توصیه می شود که برای کاهش علائم سرماخوردگی از انجام بخور گرم بابونه و همچنین نوشیدن دمنوش بابونه در این دوران غافل نشوید.

چه مقدار دمنوش بابونه در روز مصرف کنیم؟

تابحال هیچ دوز استانداردی برای مصرف بابونه مشخص نشده است. اما مطالعات معمولا بین 900 تا 1200 میلی گرم بابونه را به شکل کپسول توصیه می کنند. از سوی دیگر رایج ترین نوع مصرف بابونه، دم کرده آن است و نوشیدن آن تا 4 بار در روز نیز مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. 

طرز تهیه دمنوش بابونه

برای تهیه چای بابونه، یک قاشق چایخوری گل بابونه را به همراه یک فنجان آب 80 درجه سانتی گراد به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کرده و به همراه کمی عسل بنوشید. 

بهترین زمان مصرف دمنوش بابونه

اثرات آرام بخش بابونه مستلزم آن است که چند دقیقه قبل از خواب مصرف شود. بسیاری از افراد زمانی که حدود 30 دقیقه قبل از خواب دمنوش بابونه را مصرف می کنند تاثیرات مثبت آن را برروی خواب گزارش می دهند. 

حتما بخوانید: 6 دمنوش گیاهی برای تسکین سریع مشکلات گوارشی

عوارض دمنوش بابونه چیست؟

اکثر کارشناسان می گویند بابونه بی خطر است. اما در دوز های بسیار زیاد می تواند باعث خواب آلودگی و استفراغ شود. 
بابونه همچنین دارای پتانسیل ایجاد واکنش های آلرژیک در افرادی است که به گیاهان ابروسیا، گل همیشه بهار یا گل داوودی حساسیت دارند. 
در موارد نادر کرم های پوستی حاوی عصاره بابونه می توانند باعث اگزمای آلرژیک و تحریک چشم شوند. 
همچنین در حال حاضر اثرات مصرف طولانی مدت گل بابونه بطور کامل مشخص نیست و محققان پاسخ قطعی برای آن پیدا نکرده اند.
بابونه حاوی مقدار کمی کومارین است که ممکن است اثرات بسیار خفیفی بر روی دارو های رقیق کننده خون داشته باشد، اما معمولاً فقط در دوزهای بالا در مدت طولانی اتفاق می افتد. همچنین توصیه می شود که دو هفته قبل از جراحی مصرف بابونه را به دلیل تداخل احتمالی آن با داروهای بیهوشی متوقف کنید.
اگر به طور منظم از دارو های خاصی استفاده می کنید، قبل از شروع استفاده از مکمل های حاوی عصاره بابونه با پزشک خود صحبت کنید. در حقیقت مکمل های حاوی عصاره گل بابونه می‌توانند با آرام‌بخش‌ها، رقیق‌کننده‌های خون، داروهای ضد پلاکت، آسپرین، مسکن‌های NSAID مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و سایر داروها تداخل داشته باشند. بابونه همچنین می تواند با مکمل هایی مانند جینکو بیلوبا، سیر و سنبل الطیب تداخل داشته باشد. 

عوارض دمنوش بابونه در بارداری

با توجه به فقدان شواهد کافی در مورد ایمنی طولانی مدت آن، مصرف دمنوش بابونه برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. همچنین قبل از دادن بابونه به نوزادان و کودکان با یک متخصص اطفال صحبت کنید. 

خرید گل بابونه و عرق بابونه از فروشگاه آنلاین مرهم طب

شما می توانید گل بابونه کازرونی و عرق بابونه پرمایه را از فروشگاه آنلاین مرهم طب با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید. همچنین می توانید از قسمت منو فروشگاه، گزینه گیاهان دارویی را انتخاب کرده و به اطلاعات و قیمت صد ها نوع گیاه دارویی دسترسی داشته باشید.