به پزشک خود مراجعه کنید

آقایان معمولا کمتر از خانم ها به پزشک مراجعه می کنند و علائم غیر معمولی را که با سلامتی آن ها در ارتباط است را نادیده می گیرند. همین امر ممکن است توضیح این امر باشد که چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند. بنابراین اجازه ندهید که اعتماد بنفس بالا به سلامتی شما آسیب بزند.
بنابراین به آقایان توصیه می شود که در طول سال چندین بار توسط پزشک معاینه شوند. پزشک می تواند به کنترل وزن، فشار خون و سطح کلسترول خون شما کمک کند. اضافه وزن، فشار خون بالا و کلسترول خون بالا از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. پزشک می تواند تغییرات سبک زندگی، داروها و یا سایر روش های درمانی را برای کمک به کنترل وزن، فشار خون و کلسترول خون به شما توصیه کند.

مواد غذایی طبیعی را انتخاب کنید

غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده اغلب سرشار از شکر، نمک، چربی های ناسالم، افزودنی های مصنوعی و کالری هستند. بنابراین اگر می خواهید عمر طولانی همراه با سلامتی داشته باشید باید مواد غذایی فرآوری شده و کنسروی را کنار بگذارید و مواد غذایی زیر را جایگزینشان کنید: 

میوه ها و سبزیجات تازه مانند سیب، موز، توت فرنگی، اسفناج، ریحان، بروکلی، کدو سبز و ..
محصولات سبوس دار مانند برنج قهوه ای و نان های سبوس دار، جودوسر صبحانه یا اوتمیل، کینوا
غذاهای غنی از فیبر، مانند لوبیا، نخود و سبزیجات برگ دار
تکه های بدون چربی گوشت و مرغ، مانند سینه مرغ بدون پوست و گوشت چرخ کرده بدون چربی، فیله بوقلمون
غذا های دریایی مانند میگو، ماهی قزل آلا، سالمون

نکته: هنگام خرید مواد غذایی، از اطراف فروشگاه خرید کنید. زیرا معمولا جایی است که تازه ترین غذاها را در آن جا پیدا خواهید کرد. همچنین زمان کمتری را در داخل راهروهای فروشگاه های زنجیره ای بگذرانید، جایی که غذاهای فرآوری شده در آن قسمت قرار دارند.

حتما بخوانید: علائم و نشانه های های افسردگی در مردان 

فعالیت بدنی داشته باشید

بیماری قلبی علت اصلی مرگ در میان مردان است. ورزش منظم یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است. ورزش و فعالیت روزانه همچنین می تواند به شما در بهبود و حفظ سلامت جسمی و روانی کمک کند.

سعی کنید هر هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه ورزش هوازی شدید داشته باشید. برای مثال، پنج جلسه 30 دقیقه ای ورزش هوازی را در تقویم هفتگی خود برنامه ریزی کنید. ورزش‌های هوازی شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، بسکتبال، تنیس و ورزش‌های دیگر هستند.
همچنین مهم است که حداقل دو بار در هفته را به انجام فعالیت های با وزنه اختصاص دهید و عضلات خود را درگیر کنید. به عنوان مثال ورزش هایی مثل بدنسازی، صخره نوردی و یوگا می تواند به شما کمک کند تا عضلات قوی تری داشته باشید.

به سایز دور کمر خود توجه کنید

اگر اندازه دور کمر شما بیش از 100 سانتی متر است، باید به عنوان یک تهدید سلامتی به آن نگاه کنید. به گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون، افزایش سایز دور کمر، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی را افزایش می دهد. همچنین مردان با سایز کمر بیشتر از 100 سانتی متر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سکته هستند.
برای اکثر مردان، بهترین راه برای از بین بردن چربی های اضافی شکم، کاهش کالری از رژیم غذایی و ورزش بیشتر است. همچنین افزایش پروتئین دریافتی می تواند به حفظ توده عضلانی در طی فرآیند کاهش وزن کمک کرده و به کاهش چربی های اطراف شکم منجر شود. پروتئین شامل سفیده تخم مرغ، فیله مرغ و گوشت قرمز، ماهی، پودر پروتئین وی و .. می شود.

حتما بخوانید: کپسول دوریکس؛ تقویت کننده قوای جنسی در آقایان

ویتامین های ضروری را دریافت کنید

اکثر مردم می توانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی را با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنند. خوردن طیف وسیعی از غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی مانند میوه های تازه، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی بسیار مهم است. بسیاری از این غذاها همچنین دارای فیبر سالم و ترکیبات آنتی اکسیدانی طبیعی هستند که می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها کمک کند.
برخی افراد نیز ممکن است با توجه به رژیم غذایی و یا منطقه جغرافیایی که در آن قرار دارند به مصرف برخی از ویتامین ها و مکمل ها نیاز داشته باشند. بنابراین با مراجعه به پزشک می توان از نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی مطلع شد. همچنین بعد از تشخیص، در صورت نیاز مولتی ویتامین و مکمل هایی مثل ویتامین D3 و امگا 3 به شما تجویز خواهد شد.

عادت های ناسالم را کنار بگذارید

سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهایی است که می توانید در حق سلامتی خود انجام دهید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  گزارش می دهد که سالانه تعداد زیادی از افراد غیر سیگار به دلیل سرطان ریه ناشی از دود سیگار جان خود را از دست می دهند. استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگر مثل بیماری مزمن انسدادی ریه ، آمفیزم و بیماری قلبی نیز شود. استعمال دخانیاتی مثل سیگار و قلیون همچنین خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را افزایش می دهد. مصرف مشروبات الکلی نیز از عادت های ناسالم محسوب می شود و باید مصرف آن تا حد ممکن کاهش پیدا کند.
برخی از مردان از استروئیدهای آنابولیک برای افزایش حجم توده عضلانی استفاده می کنند. این می تواند منجر به عواقب جدی برای سلامتی شود. پیامدهای احتمالی عبارتند از عقیم شدن، بیماری قلبی و کبدی، بیماری پوستی و مشکلات رفتاری.

حتما بخوانید: هورمون تستوسترون و راه های افزایش آن در آقایان

از پوست خود محافظت کنید

ملانوما نوعی سرطان پوست است و یکی از کشنده ترین سرطان ها به شما می رود. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، مردان بالای 50 سال بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ملانوم، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر اشعه مضر فرابنفش (UV) خورشید را انجام دهید. یعنی وقتی بیرون هستید:
بیشتر وقت خود را در سایه بگذرانید
بدن خود را با لباس های محافظ بپوشانید
از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF30 استفاده کنید.
اگر تعریق بدن زیادی دارید، کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار یا بیشتر استفاده کنید.
همچنین بهتر است که از دستگاه های برنزه کننده که منابع مضر اشعه ماوراء بنفش هستند اجتناب کنید.

برای یافتن خال‌های جدید یا غیرعادی، تغییرات خال‌های موجود، یا سایر تغییرات در رنگ یا بافت پوستتان، یک بررسی ماهانه پوست انجام دهید. از یک آینه برای کمک به بررسی مکان‌هایی که معمولاً نمی‌توانید ببینید استفاده کنید. همچنین سالی یکبار برای بررسی پوست کل بدن به متخصص پوست مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سرطان پوست؛ علائم و نشانه ها

پروستات خود را چک کنید

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، پس از سرطان پوست، سرطان پروستات شایع ترین سرطان در میان مردان است. اگر در ادرار کردن مشکل دارید، هنگام ادرار کردن دچار درد می شوید و یا متوجه وجود خون در ادرار خود شده اید، ممکن است نشانه ای از مشکلات مربوط به پروستات باشد. در صورت بروز این علائم با پزشک متخصص مشورت کنید.

سرطان کولورکتال را بررسی کنید 

سرطان روده بزرگ دومین عامل مرگ ناشی از سرطان شناخته شده است. شروع غربالگری سرطان کولورکتال از حدود سن 50 سالگی بسیار مهم است. پزشک می تواند از کولونوسکوپی برای بررسی تومورهای سرطانی در روده بزرگ استفاده کند. آن ها همچنین پولیپ های روده بزرگ، که نوعی توده غیرسرطانی هستند را بررسی خواهند کرد. انواع خاصی از پولیپ ها می توانند در زمان در گذر زمان به سرطان تبدیل شوند. بنابراین در صورت داشتن یبوست های مکرر حتما به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سرطان روده بزرگ و هر آنچه درباره آن باید بدانید 

در آخر 

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، مردان کمتر از زنان به سلامتی خود اهمیت می دهند و نسبت به علائم و نشانه هایی که در بدن آن ها رخ می دهد بی تفاوت هستند. اما پزشکان همواره توصیه می کنند که آقایان علائمی که در بالا گفته شد را دسته کم نگیرند، تا از بروز بیماری های جدی تر جلوگیری شود.