معضلی بنام ریزش مو 

احتمالا برای شما هم پیش اومده که موهاتون دچار ریزش بشه و کم پشت بنظر برسه. ریزش مو دلایل مختلفی می تونه داشته باشه و زمانی رخ میده که پوست سر و فولیکول های مو در شرایط نامطلوبی قرار بگیرند. 
این شرایط می تونه در نتیجه یک بیماری یا تغییراتی در طبع و بهم خوردن تعادل هورمونی بدن، شرایط جسمی نامناسب، نگهداری غلط و .. اتفاق بیوفته. 
البته پزشکان عقیده دارن که ریزش 80 تا 100 تار مو در روز کاملا طبیعی بوده و مشکل خاصی نیست. 
اما باید به این نکته توجه کنید که ریزش مو در افراد مختلف با هم دیگر متفاوت هست و دلایل مختلفی هم داره. حتی ریزش مو هم انواع مختلفی داره که هر کدوم نشانه و ویژگی های خاص خودش رو در بر می گیره. 

در هر صورت بطور کلی اصلی ترین دلایل ریزش مو رو می شه به موارد زیر مربوط دونست:

عوامل خارجی: 

در برخی موارد، عوامل خارجی مانند نگهداری غلط از مو ها موجب افزایش ریزش مو و ضعیف شدن ریشه های مو میشه.
همچنین عادت و شیوه های غلط زندگی مانند نخوردن صبحانه و شام، کم خوابی، خواب زیاد، شستن مو با آب داغ، تغییرات فصلی و آب و هوایی، کلر آب، آلودگی هوا، استفاده از شامپو های حاوی سولفات، ایستاده حمام کردن، جمع شدن چربی و سلول های مرده بر روی کف سر و .. موجب افزایش ریزش مو خواهد شد. 

عوامل درونی:

بیماری های کبدی، کمبود ویتامین و املاح معدنی ضروری برای مو، مصرف بیش از حد برخی ویتامین ها و مواد معدنی مثل ویتامین A، سلنیوم و مس، کم خونی، یبوست، سوء مزاج طبع بدن و سر، مشکلات هورمونی و کیست تخمدان، تیروئید، مشکلات بیضه در آقایان، مصرف برخی از دارو ها، انگل دمودکس مایت، قارچ پوستی، استرس و تنش های عصبی، کم کاری غدد فوق کلیوی (آدرنال)، عفونت های داخلی، سوء تغذیه و رژیم های غذایی غیراصولی، بارداری، شیردهی، زایمان، عمل جراحی و دارو بیهوشی و ... 

اگر علاقمند هستید راجب دلایل ریزش مو بیشتر بدونید، پیشنهاد می کنم مقاله «چگونه در خانه مو های خود را تقویت کنیم؟» رو مطالعه کنید، چون بشکل مفصل درباره دلایل ریزش مو توضیح داده شده.

ریزش مو در طب سنتی 

در بدن انسان همه اعضای بدن دارای طبع مخصوص به خودشون هستن و در طب سنتی مزاج مغز سرد و تر و مزاج مو سرد و خشک هست. حالا چون طبع مو سرد و خشکه، هرچی میزان خشکی زیاد بشه، مو شکننده تر و هرچی میزان سردی بیشتر بشه و از طرفی به فصل سرما هم نزدیک تر بشیم، ریزش مو بیشتر خواهد شد.
طب سنتی دلیل اصلی ریزش مو در خانم هارو سردی بیش از حد میدونه و هرچی سردی سر در خانوم ها بیشتر باشه، ریزش مو و کم مویی هم افزایش پیدا می کنه و تشدید می شه. 
از طرف دیگه هرچی خانوم ها سنشون بیشتر بشه و به دوران یائسگی نزدیک تر بشن، سردی بدنشون بیشتر و ریزش مو هاشون هم بیشتر خواهد شد.
اما در آقایون، ریزش مو ناشی از گرمی زیاد سر هست. در صورتی که ریزش مو آقایون از جلوی سر شروع بشه، نشون دهنده گرمی و دم زیاد بدن بخصوص سر هست. اصولا افرادی که طبع گرم و خشکی دارن، موهای شکننده، خشک و وزی داشته و ریزش مو زیادی هم دارن، اما سرعت رشد موهاشون زیاد هست. 

درمان ریزش مو ناشی از سوء مزاج

تشخیص دقیق طبع سر، تنها با معاینه توسط پزشک طب سنتی حاصل میشه و کسی که علمشو نداشته باشه، نمیتونه طبع بدن و سر رو شناسایی کنه.

درمان طبع سرد 

این افراد معمولا وقتی پوست سرشون رو لمس می کنن، گرمای زیادی حس نمی کنن و رشد موهاشون هم کم هست. طبع سرد به دو نوع بلغمی و سوداوی تقسیم میشه و معمولا در خانوم ها رخ میده.  
این افراد در ابتدا باید ریشه مو هاشون رو محکم کرده و با استفاده از روغن تراپی ریشه مو رو تقویت کنن. 

قدم اول: استفاده از نمک دریایی 

یک قاشق نمک دریایی رو در یک لیوان آب حل کنید و هفته ای یک بار بعد از شست و شو مو ها با شامپو، محلول آب و نمک رو به کف سرتون بزنید و اجازه بدین پنج دقیقه روی سرتون بمونه. بعد از 5 دقیقه آبکشی کنید. 

قدم دوم: استفاده از دمنوش و دم کرده های با طبع گرم مثل گزنه، رزماری، آویشن و .. 

قدم سوم: استفاده از روغن های گیاهی با طبع گرم 

ماساژ پوست سر با روغن هایی مثل روغن سیاه دانه، روغن رزماری، روغن کندوش و روغن فندق می تونه برای کاهش سردی سر موثر باشه. 

درمان طبع گرم

این افراد ریزش موهاشون یا از فرق سر شروع میشه یا از جلوی سر و شقیقه ها. معمولا از گرم بودن سرشون کلافه هستن و اگر طبع سرشون گرم و خشک باشه، خارش سر هم دارن که میتونه خیلی برای فرد آزاردهنده باشه.  

قدم اول: بهترین درمان ریزش مو برای افراد با طبع گرم، ماساژ پوست سر با روغن هایی است که طبع معتدل رو به سرد دارند، اصولا روغن های ترکیبی برای این افراد مناسب ترند. مانند روغن سی گیاه، روغن تقویت مو پلاس و ... که در فروشگاه آنلاین مرهم طب نیز موجود هستند. همچنین روغن هایی مثل روغن بنفشه، روغن املا، روغن مورد و روغن سدر هم برای پوست های با طبع گرم می تونن مفید باشن.

قدم دوم: استفاده از عرقیات گیاهی با طبع سرد برای کم کردن حرارت بدن، مثل عرق کاسنی، کرفس، شاهتره، بید، چهارعرق سرد و ..

قدم سوم: استفاده از ماسک سدر و ماست بر روی پوست سر

قدم چهارم: استفاده از شامپو گل ختمی یا شست و شو پوست سر با دم کرده گل ختمی

استفاده از شامپو بدون سولفات و گیاهی 

شامپو های تجاری اغلب دارای سولفات هستن و یکی از دلایل اصلی ریزش مو محسوب می شن. علاوه بر ریزش مو، موهای شما رو خشک می کنن و باعث می شن مدام پایین ساقه های مو موخوره بزنه و وز بشه. 
اما شامپو های گیاهی فاقد سولفات و پارابن هستن (دو ماده شیمیایی مضر برای پوست و مو) و به دلیل این که از ترکیبات گیاهی تشکیل شدن، به موهاتون ویتامین می رسونن و چربی سر رو هم متعادل می کنن. 
شامپو ارگانیک مرهم طب حاوی عصاره و روغن های گیاهی چون گل ختمی، مورد، گزنه، کتیرا، بابونه، سدر، روغن زیتون، روغن بادام شیرین و .. است و هیچ گونه ماده شیمیایی در تولید اون بکار برده نشده. 
فرمولاسیون شامپو گیاهی و بدون سولفات مرهم طب به این شکل هست که با تنظیم PH پوست سر از چرب شدن و یا خشک شدن پوست سر جلوگیری کرده و با رسوندن مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز به ریشه مو، از ریزش مو جلوگیری می کنه. از طرفی به دلیل داشتن روغن های گیاهی در ترکیبات این شامپو، استفاده مداوم از اون باعث میشه ساقه های مو رطوبت رسانی بشن و دچار موخوره و خشکی نشن. این شامپو برای موهای چرب و موهای خشک موجوده و کسایی که موهاشونو رنگ کردن و یا موهای دمیجی دارن هم می تونن با خیال راحت ازش استفاه کنن. 

 

 

روغن تقویت مو پلاس 

این روغن یک روغن تقویت مو ترکیبی هست که با ترکیبی از چندین روغن گیاهی مثل روغن آرگان، آووکادو، کندوش، آملا، رزماری و ..موجب درمان سوء مزاج سر و تقویت رشد مو ها می شه. 
این روغن بطور کامل اصلاح طبع شده و برای انواع مو ها مناسبه. ماساژ کف سر با روغن تقویت مو پلاس می تونه ریشه و فولیکول مو رو تقویت کنه و با افزایش جریان خون در پوست سر، باعث ضخیم شدن ساقه های مو میشه و حتی ریزش مو سکه ای رو هم درمان کنه. این روغن یکی از بهترین روغن های گیاهی برای تحریک رشد سریع مو ها است و با برقراری تعادل چربی پوست سر ریزش مو و شوره سر رو برطرف می کنه. روغن تقویت مو پلاس در فروشگاه آنلاین مرهم طب موجوده و به راحتی می تونید اون رو از سایت ما سفارش بدید.

 

 

روغن تقویت مو سی گیاه

روغن تقویت مو ترکیبی از عصاره 30 نوع گیاه دارویی مفید برای تقویت مو است و به دلیل اینکه دارای ویتامین، مواد مغذی و آنتی اکسیدان هست، به درمان ریزش مو، پرپشت شدن مو، اصلاح طبع پوست سر، جلوگیری از موخوره و شکنندگی مو و .. کمک می کنه. این روغن گیاهی در فروشگاه آنلاین مرهم طب موجوده و به راحتی می تونید اون رو از سایت ما سفارش بدید.

 

 

گیاهان دارویی مفید برای درمان ریزش مو 

گیاهان دارویی دارای ویتامین و مواد معدنی زیادی هستن و میتونن برای درمان ریزش مو خیلی به شما کمک کنن. فقط کافیه که این گیاهان دارویی رو دم کنید و در بطری بریزید و روی موهاتون اسپری کنید. 

دم کرده گل بابونه برای درمان ریزش مو

دم کرده بابونه برای همه نوع مویی مناسبه و برای کسایی که موهای خشک و شکننده ای دارن، می تونه خیلی مناسب باشه. بابونه برای رطوبت رسانی به موهاتون عالیه و با تقویت مو از ریزش مو جلوگیری می کنه. در صورتیکه طولانی مدت ازش استفاده کنید می تونه باعث روشن شدن رنگ مو هم بشه. بابونه یک خوبی که داره خشکی و التهاب کف سر رو برطرف می کنه و خارش سر رو هم از بین می بره. 
برای درست کردن این دم کرده می تونین دو قاشق غذاخوری بابونه رو توی یک لیوان آب جوش بریزید و درب اون رو بگذارید تا دم بکشه، بعدش که خنک شد اون رو توی یک بطری اسپری دار ریخته و به کف سرتون اسپری کنید. برای راحت شونه کردن موهاتونم می تونین به ساقه مو اسپری کنید. برای اثربخشی بیشتر هم می تونید چند قطره روغن بابونه هم بهش اضافه کنید و به ساقه موهاتون اسپری کنید. 

دم کرده آویشن برای برقراری تعادل چربی پوست سر و مو

آویشن خواص ضد عفونی کننده داره و با بستن و جمع کردن منافذ پوست بویژه کسایی که پوست سرشون چربه، موجب کاهش ریزش مو و تعادل چربی پوست سر می شه. 
کافیه مثل روش دم کردن بابونه، آویشن رو دم کنید و اگر پوست سر چربی دارید، بر روی کف سر اسپری کنید (نیازی به شستن نداره). اما اگر موهای خشکی دارید بهتره بعد از اسپری کردن موهاتونو بشورید، چون ممکنه باعث خشک شدن و خارش پوست سرتون بشه. 

 

 

دم کرده نعنا برای ریزش مو هورمونی

دم کرده نعنا برای کسایی که ریزش مو هورمونی دارن خیلی خوب عمل می کنه. کافیه دم کرده نعنا رو مثل روش های قبلی به کف سرتون اسپری کنید. 

نکته مهم: حتما حتما قبل از استفاده از این دم کرده ها، اون هارو روی پوست دستتون تست کنید تا اگر به هر کدوم از اون ها حساسیت داشتید، قبل از استفاده بر روی پوست سر متوجه این موضوع بشید.
دم کرده هارو همون روز استفاده کنید و نذارید بیشتر از یک ساعت بمونن. 

استفاده از ماسک آب برنج و پیاز و رزماری برای افزایش رشد مو

آب برنج سرشار از ویتامین های گروه ب، سی و ای هست و با رسوندن مواد مغذی به ریشه مو، باعث تقویت و رشد مجدد موها می شه. برای گرفتن بهترین نتیجه از ماسک آب برنج، باید به مدت 3 ماه، هفته ای دو بار این ماسک رو استفاده کنید.  

طرز تهیه و آماده سازی ماسک آب برنج و پیاز و رزماری

در ابتدا نصف استکان آب برنجی که در حال جوشیدن هست رو بردارید (بدون روغن و نمک باشد) و به همراه نصف استکان آب پیاز و یک قاشق غذاخوری روغن رزماری یا لوسین رزماری ترکیب کنید. نیم ساعت قبل از حمام بر روی ریشه مو اسپری کرده و خوب ماساژ بدید و بعد مو ها رو با شامپو گیاهی بشورید. 
این ماسک مو برای رویش مجدد مو ها و جلوگیری از ریزش مو معجزه می کنه و یکی از بهترین ماسک های گیاهی برای مو هست.

در آخر ...

علاوه بر روش های گفته شده، حمام کردن به شکل نشسته، استفاده از آب ولرم، شانه زدن مو ها با شانه چوبی، روغن تراپی مرتب موها، پیروی از رژیم غذایی سالم و دوری از فست فود ها می تونه تا حد زیادی به درمان ریزش مو کمک کنه. علاوه بر درمان ریزش مو، رشد موهاتون هم سریع تر میشه و مو دیگه دچار خشکی، وزی و موخوره نخواهد شد.